اموزش کیوکوشین کاراته
کیوکوشین خوزستان
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

کاتا

کاتا در مورد هر کمربند فرق میکند که به اختصار طبق قانون جهانی بیان شده است .لزوم کاتا در کاراته بسیار میباشد چرا که تمرینات وتجربیات اشخاص مهم در جهان از هم وغم آنها برتکیه بر اصول و روشهای انجام کاتا دارد برای مثال وقتی که از استیو آرنیل اولین مرد 100 کمیته سوالی مبنی بر چگونگی انجام این مبارزه موفق توسط او از طرف خبرنگاران بعد مسابقه انجام شد ایشان در جواب آنها گفتند که در روز شش ساعت به تمرین کاتا (پینان )میپرداختند حال چطور است که ما اصول اولیه خود را در کیوکوشین فراموش کنیم درست است که کیوکوشین بر کمیته .وتمشیواری تمرکز دارد اما نباید تمرینات کاتا فراموش شود.برای آموزش آن به قسمت ویدئوی ما (آپارات)مراجعه فرمایید

کاتا:در معنی اصلی این کلمه به معنی فرم انجام یک روش گفته میشود ،در اصل روش مبارزه با یک حریف خیالی میباشدحال در اکثر روشها وسبکهای کاراته دارای اصول منظمی میباشد و همچنین دارای نقاط مشترک بسیاری است.برای مثال

1- مراسم آغازين کاتا
2- اجراي دقيق کاتا.
3- مراسم پاياني کاتا.

بهترين روش براي يادگيري يک کاتا عبارت است از :

1- حرکت پاها و چرخشها را بياموزيد.
2- حرکت دستها را ياد بگيريد.
3 -حرکات پاها و دستها را تواماٌ ياد بگيريد.
4 -بتدريج روشهاي تنفش (دم و بازدم) تمرکزها را در هر قسمت کاتا بياموزید.کاتا را تکميل و به حد کمال برسانيد.موقع کياي را ياد بگيريد.
5 -در هر با ر تمرين حد اقل سه بار پشت سر هم يک کاتا را اجرا کنيد.

اهدافکاتا
هر کاتا داراي دو هدف مي باشد.
1-اهداف فيزيکي تمرينات کاتا
علاوه بر افزايش دانش تکنيکي شخص، کاتا از نظر  پرورش جسمي دو هدف دارد. اول تقویت استخوانها وماهيچه ها براي حداکثر کارايي بيو مکانيسم شخصی. هدف دوم پرورش حرکت و انعکاسهاي سريع و واکنش سريع در وضعيت دفاع از خود.
2-اهداف متا فیزيکي تمرينات کاتا

درتمرينات کاتا کيفيت هاي غير فیزيکي نيز وجود دارند که بايد به آنها توجه بسيار کرد تکامل ذهن و روان. فروتني و تواضع، کاتا با تعظيم شروع و بعد از اجراي هر کاتا احترام انجام مي گيرد. ( با تعظيم کردن ) کاراته کا حرکات خود را در يک وضعيت آرام و آماده نبرد که در عين حال از هوشیاري کامل برخوردار است شروع می کند. مرکز جاذبه و يا تاندن نقطه قدرت و تمرکز مي شود و در اين حالت کاراته کا کاملأ آماده مبارزه مي شود.

معانی هر کاتا

1- کاتاهاي پينان: پينان يک اسم اوکينا وائي است به معني صلح آميز وظاهراٌ منظور ابداع کنندگان آن تقويت روحيه فرهنگي در خارج از محيط هاي رزمي بوده است.
2- سوکينو کاتا = کاتاي مشت يا ضربه مشت بسته
3- يا نتسو = چهارمين
4- تنشو = جزء کاتاهاي مقدماتي کاراته و به معني چرخش دستهااست.
5- سانچين نوکاتا = به معني سه مبارزه (با سانچين داچي فرق ميکند)
6- ساي هاي = يا ساي فاي معناي آخرين نقطه شکست يک کاتاي پايه است.
7- گيگ ساي داي = به معناي حمله يا هجوم اصلي يا بزرگ.
8- سي پاي = به معناي 18 حرکت يک کاتاي ناهاته است.
9- گيگ ساي شو= حمله يا هجوم کوچک.
10- گاريو = اژدهاي نشسته.
11- سي ان چين = آرامش در طوفان (ناهاتا) يک کاتاي پيشرفته است.
12- کانگوداي = نگاه کن به اسمان يک کاتاي نيمه پيشرفته.
13- سوشي هو= 54 حرکت يک کاتاي بسيار پيشرفته است.

آموزش کامل این عوامل باید توسط یک استاد مجرب به شما آموزش داده شود نه تنها با استفاده از چند سی دی یا کلیپ چرا که افرادی در کیوکوشین در کیوکوشین ادئای کمربند بالا را دارند اما در کاتای تاکیوکوهم اشکالات بسیاری دارند پس اصول وقواعد کاتا بسیار مهم است درست یاد بگیرید تا درست آموزش دهید.با تشکر

آموزش تکمیلی در آپارات ویدئوی ما

کاتا در هرکمربند

  10th Kyu Taikyoku sono Ichi

 

      9th Kyu Taikyoku sono Ni

 

  8th Kyu Taikyoku sono San

 

      7th Kyu Pinan sono Ichi

 

  6th Kyu Pinan sono Ni

 

      5th Kyu Pinan sono San

 

  4th Kyu Sanchin no Kata with Ibuki

 

      3rd Kyu Pinan sono Yon
  Sanchin no Kata with Kiai

 

  2nd Kyu Pinan sono Go
  Gekisai Dai

 

      1st Kyu Yansu
  Tsuki no Kata

 

      Shodan Tensho
  Saiha
  Taikyoku sono Ichi/Ni in Ura
  Taikyoku sono San in Ura

 

          Nidan Kanku Dai
  Gekisai Sho
  Seienchin
  Pinan Sono Ichi in Ura

 

              Sandan Sushiho
  Garyu
  Seipai
  Pinan Sono Ni in
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

نکته های ریز در کیفیت کاتا

در کاتا حرکات زائدی وجود ندارد، هر حرکت وظیفه و معنای خود را داراست. در طی اجرای کاتا شخص می‌بایست از معانی حرکاتش در عین اینکه حریف فرضی خود را همه جا زیر نظر دارد (ذانشین)، آگاه باشد. زمان‌بندی صحیح هر حرکت نیز اهمیت دارد.

هنگام اجرای تکنیک‌ها (حمله‌ای و یا دفاعی)، کاراته‌کا باید روش صحیح تنفس و همزمان کردن آن‌ را با تکنیک، انتخاب کند. کیای، قدرت تکنیک را در هنگام اجرا تقویت می‌کند، و این نقطه‌ی جمع‌بندی نیروهای فیزیکی است که در آن هر مفصل و ماهیچه با هماهنگی کامل کار می‌کنند تا حداکثر قدرت ممکنه را در آن نقطه ایجاد نمایند.

هر کاتا ویژگی‌های خود را دارد. در اجرای کاتا کاراته‌کا باید سالها تحت نظر یک مربی مجرب آموزش ببیند. این برای اطمینان در اجرای صحیح تکنیک‌ها است و اینکه شاگرد در تمامی نکات ریز و حساس اجرای کاتا، درست تعلیم دیده باشد.

نهایتاً شاگرد از کاراته و روش‌های تکامل جسمی و روحی که در طول تمرینات قراردادی با آنها درگیر بود بهره‌ی مطلوب را جسته و به تکامل خواهد رسید. تمامی کاتاها با تکنیک دفاعی شروع و تقریباً تمامی آنها نیز با تکنیک دفاعی خاتمه می‌یابند.

حقیقتی که در جمله معروف استاد فوناکوشی نهفته است؛ کاراته نی‌سنته ناشی.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 23 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

آشنائی با مسابقات و قضاوت کاتا                                                                                                          محوطه مسابقات: مسابقات فرم (کاتا) می بایست در محموطه صاف و بدون مانع و پستی و بلندی انجام شود.

ابعاد محوطه اجرای کاتا می بایست به اندازه ای باشد که مجری کاتا بتواند در محورها ی مختلف و بصورت متوالی کاتا را اجرا نماید.

خط کشی به منظور حرکت کاتارو و نقطه آغاز کاتا باید علامت گذاری گردد.

شرایط بازیکن ها (کاتاروها): شرکت کنندگان در مسابقات کاتا باید دوگی پاکیزه و با ظاهری آراسته در محوطه حاضر شوند.

حرکات فردی و تیمی از نقطه نظر راه رفتن، استقرار و ادای احترام به قضات بسیار حائز اهمیت است.

کلیه رفتار و اعمال بازیکن از شروع تا اعلان نمره ارزیابی می گردد.

هیئت داوران:

قضاوت مسابقات کاتا بر اساس نوع آن از نقطه نظرکیفیت و اهمیت آن (باشگاهی، استانی، کشوری، بین المللی جهانی) و مقاطع سنی و درجات مختلف بعهده ۳ تا ۷ داور می باشد.

روش داوری بصورت خطی یا استقرار در زوایای مختلف محوطه اجرا می گردد.

داور وسط در مرکز محوطه بعنوان سرداور محسوب می شود.

یونیفرم داوران تیره و متحد الشکل می باشد.

علاوه برداوران در برگزاری مسابقات کاتا یک نفر ثبات و یک نفر اعلان کننده در هیئت داوران حضور دارند.

مسابقات کاتا بصورت کلاسوری با ارائه نمره توسط هر داور انجام می شود (شایان ذکر است در روش نوین سازمان جهانی WKF بصورت پرچمی برگزار می شود.)

مسابقات در سه دور برگزار می گردد. در دور اول از کل شرکت کنندگان 16 نفر یا تیم به دور بعد راه می یابند. (دور اول امتیازات بین ۵ تا ۷ محاسبه می گردد.)

در دور دوم (نیمه نهائی) ۸ نفر یا تیم به مرحله بعد راه می یابند (امتیازات بین ۶ تا ۸ محاسبه می گردد.)

در دور سوم تیمهای اول تا سوم مشخص می گردند (امتیازات بین ۷ تا ۹ می باشد.)

از مجموع نمرات صادره از سوی داوران بالاترین و پائین ترین امتیاز حذف گردیده و باقی نمرات با هم جمع شده و نمره نهائی اعلان می گردد.

در صورت تساوی نمره کاتاروها کمترین نمره حذف شده به جمع نمرات اضافه می گردد.

در صورتیکه باز هم مساوی بودند بیشترین نمره حذف شده به مجموع نمرات اضافه می گردد. اگر در این مرحله نیز نمرات مساوی بود هر کاتارو باید یک کاتا غیر تکراری اجرا نماید.

شایان ذکر است امتیازات هر دور مختص به همان دور است و با امتیازات دورهای قبل جمع نمی شود.

در صورت حضور کمتر از 16 نفر یا تیم دور اول حذف شده و مسابقات در دو دور برگزار می گردد.

چگونگی ارزیابی کاتا:

نکاتی که در کسب امتیازکاتا رو موثر است:

  • اجرای صحیح، روان و مبنی بر اصول گوجو در کاراته
  • استفاده و کاربرد صحیح تنفس، کیای، قدرت، تعادل و کیمه در اجرا
  • حفظ مرکز ثقل و انتقال وزن از یک داچی به داچی دیگر با حفظ مختصات استاندارد استقرارهای مختلف.
  • نمایش واقعی بودو کاراته و روح حاکم بر تکنیکهای اصیل کاتا

نکاتی که می بایست کاتارو از آن اجتناب ورزند (باعث کسر امتیاز می گردد.)

  • عدم حضور ذهن و تعلل در اجرای کاتا (اگر نام کاتا را اعلان کند و کاتای دیگری را انجام دهد از دور مسابقات حذف می گردد.)
  • مکث و تأخیر که نشان دهنده عدم ذانشین می باشد
  • لغزش و عدم تعادل در استقرار روی داچیها
  • شتاب و سرعت کاذب که به ساختار کلی تکنیک لطمه وارد می کند.
  • نمایش ضعیف (ری) ادای احترام و اوس.

فاکتورهائی که داوران برای صدور رأی در نظر دارند:

ذن شین

ذان شین

گوجو

کیمه

ری

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 23 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

 
۱-تایکیوکو ایچی=کاتای ابتدائی شماره ۱
 
۲-تایکیوکو نی=کاتای ابتدائی شماره ۲

۳-تایکیوکو سان=کاتای ابتدائی شماره ۳

۴-تایکیوکو سوگوکی ایچی=کاتای ابتدائی شماره ۱ پا

۵-تایکیوکو سوگوکی نی=کاتای ابتدائی شماره ۲ پا

۶-تایکیوکو سوگوکی سان=کاتای ابتدائی شماره ۳ پا

۷-تایکیوکو سوگوکی یون=کاتای ابتدائی شماره ۴ پا

۸- پینان ایچی=فکر صلح آمیز شماره ۱

۹-پینان نی=فکر صلح آمیز شماره ۲

۱۰-پینان سان=فکر صلح آمیز شماره ۳

۱۱-پینان یون=فکر صلح آمیز شماره ۴

۱۲-پینان گو=فکر صلح آمیز شماره ۵

۱۳-سوکینو کاتا=ضربه مشت

۱۴-گیگ سای دای=پیروزی و غلبه بزرگ

۱۵-گیگ سای شو=پیروزی و غلبه کوچک

۱۶-سانچین=مبارزه سه جانبه

۱۷-یانتسو=ایمنی سه جانبه

۱۸-تنشو=چرخش دستان ان تنشو=به شکل N انگلیسی اجرا می شود

۱۹-سای ها=آخرین نقطه شکست

۲۰-سانچین تنشو=مبارزه سه جانبه با دستانی چرخان

۲۱-سی پای=هیجده دست

۲۲-گاریو=اژده های نشسته

۲۳-سی ان چین=چیره شدن بر نقطه دور

۲۴-کانکو=خیره شدن به آسمان

۲۵-سوشی هو=پنجاه و چهار مرحله

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

(دنیای کاراته)

 

 بونكاي كاتا چيست؟

 

(بونكاي عبارت است از فهم ودرك كاربرد عملي تكنيك هاي كاتا)

 

براي اين كه كاتا،ارزش خقيقي وواقعي خود رابراي كراته كا داشته باشد،حركات هر كاتا مي بايستي مورد مطالعه وبررسي قرار گيرد وتمامي اين حركات عملا مورد تجزيه قرار مي گيرد.

ديد گاه خوب وعملي دستيابي به چنين حالتي اين است كه فرد آنقدر تمرين كند تا حركات پاي او به صورت

طبيعي وخودكار جابجا شود. با انجام چنين روشي،فرد قادر خواهد بود كه زاويه وريتم حركات پاي خود را

به راحتي تغيير دهد. به اين ترتيب مي تواند درك وفهم كامل تري نسبت به توانايي هاي خود داشته باشد.

پيشنهاد مي شود،هميشه سعي كنيد كه حداقل به دنبال يافتن كاربرد عملي در هر حركت باشيد. اگر اين سه كاربرد را هم پيدا نكرديد،مهم نيست،چرا كه ارزش واهميت تمرين در همان تحقيق،بررسي وتعمق بر روي اين حركات است. دراين روش فرد مي تواند با استفاده از تجسم وتصور خلاق با اجراي كاتا به قدرت واقعي

كه در كاتا نهفته است پي ببرد.

اگر شخص بدون دانستن كاربرد واقعي هر تكنيك كاتايي انجام دهد،هيچ نوع قدرت وجذابيتي از انجام آن كاتا

حاصل نمي شود.

هميشه به ياد داشته باشيد كه حركت كاتا داراي هدف ومنظوري است كه البته كاملا مشخص است. تاكيد واهميت هر حركت در كاتا بسيار متفاوت است. از طريق تحقيق وتفحص در بونكاي ،شما مي توانيد به اين

هدف ومنظور دست پيدا كنيد. حتي يك جابجايي كوچك پا در كاتا را نبايستي ساده انگاشت. يك حركت هوشمندانه از حركتي دوراني در مركز خود به قدرت بسيارقوي در نقاط بسيار دورتر از اين مركز تبديل

خواهد شد.اثر يك جابجايي 15 درجه دست را مي توان كاملا در تغيير زاويه شانه ها مشاهده كرد. اما تفاوت

اين تغيير محسوس از ضربه اي موثر وخرد كننده تر است تا حركت اضافي غير موثر.

ختي يك تغيير كوچك در حركت پا نيز مي تواند از عدم عقب نشيني،محكم واستوار ايستادن در مبارزه حكايت كند.

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

بدنسازي اصولي در كيوكوشين

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

مفاهیم فلسفی کاتا

 

کاتا یکی از مهمترین ارکان ورزش های رزمی خصوصا کاراته است بر این اساس یک هنرجوی کاراته باید با درک صحیح به این موضوع نگریسته و تلاش نماید تا ضمن کسب اطلاعات در مفاهیم و فلسفه کاتا ، به تمرین مداوم آن نیز بپردازد . لذا آنچه درباره کاتا در کاراته باید دانسته شود در ادامه مطلب آورده شده است ….

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

ریشه كاتاهای جدید كاراته را می توان در سه مدرسه ابتدائی اوكیناوائی جستجو كرد (شوری ته) (ناهاته) و (توماری ته) سه مدرسه اوكیناوائی هستند كه سبكها و سیستمهای مختلف از جمله كاتاها از این سه دهكده منشا یافته اند.

تاریخچه پیدایش کاتا درکاراته

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 17 شهريور 1391برچسب:, توسط سارا گلچین |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.